Refluks ujawnia się u 5-10% społeczeństwa codziennie

Kilka słów o przyczynach refulksu

DietaRefluks żołądkowo-przełykowy to dość znana dolegliwość. Przejawia się on pieczeniem w przełyku, czyli tzw. zgagą, która jest wynikiem powrotu treści żołądkowej wraz z enzymami trawiennymi i kwasem solnym z żołądka do przełyku. Oprócz zgagi powodują one często nadżerki, czyli uszkadza błonę śluzową przełyku, a także to, co widoczne na zewnątrz, a więc puste odbijanie się, ból górnej części brzucha.
Przyczynami refluksu mogą być: ciąża, otyłość, zaburzenia z opróżnianiem żołądka albo nieprawidłowości w działaniu dolnego zwieracza przełyku. Dolny zwieracz przełyku to mięsień, który położony jest pomiędzy żołądkiem a przełykiem. Nieprawidłowość w jego działaniu polega na tym, że nie zwiera się w odpowiednim momencie po przyjęciu pokarmu, przez co treść żołądkowa jest wypychana w drogę powrotną, z powrotem do przełyku.

Refluks może powodować niebezpieczne dla zdrowia skutki: chrypka i suchy kaszel; zaburzenia połykania, co w dalszej kolejności skutkuje niemożnością spożywania posiłków i utratą wagi; krwawienia z przełyku. W przypadku występowania tego typu niedogodności zdrowotnych konieczna jest konsultacja z lekarzem.
Przyczyną refluksu mogą być również pewne choroby, np. cukrzyca czy twardzina.
Refluks ujawnia się u 5-10% społeczeństwa codziennie, a u 20% społeczeństwa jeden raz w tygodniu. Nie ma znaczenia płeć – choroba refluksowa rozwija się tak samo i u kobiet, i u mężczyzn.

Refluks u dzieci

Choroba refluksowa nie omija także dzieci. Szczególnie dotyczy ona dzieci do pierwszego roku życia, dlatego że większość czasu spędzają one w pozycji leżącej, ich przewód pokarmowy jest jeszcze nie rozwinięty, a przyjmowany pokarm często spożywany jest w zbyt dużych ilościach. W wyniku tego treść pokarmowa jest wycofywana z żołądka. Jest to jednak mniej groźne niż u dorosłych, ponieważ mija wraz z wiekiem. Refluks dotyczy około połowy dzieci do pierwszego roku życia.

Co poradzić na refluks?

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Przy objawach refluksu żołądkowo-przełykowego nie trzeba koniecznie udawać się do lekarza. Istnieje kilka sposób, jak poradzić sobie z nawracającą dolegliwością.

  1. Po pierwsze, należy zmienić swój tryb życia, zadbać o swój rozwój fizyczny oraz o swoje ciało.
  2. Po drugie, dobrze też zmienić swoją dietę i przyjmować odpowiednie pokarmy, które złagodzą niedogodności przełykowe.
  3. Przyjmowanie leków to także pewne wyjście z sytuacji, ale podstawą do powrotu do zdrowia, przy każdym zresztą rodzaju schorzeń, jest zadbanie o siebie i troska o własne zdrowie.

Lepiej zapobiegać niż leczyć zatem nawet jeśli problem refluksu nie dotyczy cię w tej chwili, to nie czekaj, aż zacznie dotyczyć. Już teraz zadbaj o siebie, a nie będziesz musiał cierpieć różnych dolegliwości.>

Dieta na refluks

Należy zacząć od wymienienia tych pokarmów i napojów, które nasilają dolegliwości refleksowe. Są to zatem: alkohol niskoprocentowy (warto dodać, że osoby nadmiernie używające alkoholu mają szczególnie duży problem z refluksem żołądkowo-przełykowym), pszenny chleb, kakao, mocna kawa, mocna herbata, napoje gazowane, słodycze (szczególnie czekolada, konfitury), tłuszcz (smalec, masło, wędliny), tłuste produkty mleczne (ser topiony, ser żółty), frytki i wszelkie rodzaje smażonych ziemniaków, przyprawy typu chilli, curry.

osoby nadmiernie używające alkoholu mają szczególnie duży problem z refluksem żołądkowo-przełykowym
Ważne też, aby unikać potraw kwaśnych i zbyt tłustych (np. przygotowywanych na bazie wywarów z kości czy mięsa), smażonych i pieczonych, owoców pestkowych i warzyw takich jak kapusta. Z diety powinny całkowicie odpaść fast foody – to źródło ogromnej ilości tłuszczu. Potrawy z dodatkiem octu tez powinno się wykluczyć. Może to wydać się nieco dziwne, ale wykluczyć należy też soki pomarańczowe, cytrynowe (ogólnie: cytrusowe), ponieważ są kwaśne.
Dominować natomiast powinny takie potrawy, które podnoszą ciśnienie w opisywanym już dolnym zwieraczy przełyku. Będą to: produkty wysokobiałkowe, przetwory mleczne (mleko, jogurt, maślanka), ryby, drób, wołowina, warzywa (marchew, szpinak, kalafior, buraki, ziemniaki, zielona sałata), przyprawy (bazylia, oregano, szałwia, koper włoski). W razie ochoty na coś słodkiego lepiej skusić się na ciasto biszkoptowe lub drożdżowe niż na czekoladę. Wody mineralne niegazowane i ziołowe herbaty świetnie dopełniają zdrową dietę.
Ciekawą możliwością jest również stosowanie białej diety, polegającej na spożywaniu następujących produktów: woda, mleko, ziemniaki, siemię lniane, czerstwe pszenne pieczywo, chude ryby, chudy drób.
Dla dzieci najlepsze będą zagęszczone mieszanki mleczne. Należy też unikać kładzenia dziecka na brzuszku. Zwykle to pomaga przy leceniu z refluksu dzieci, a to względu na to, że szybko mija im ta dolegliwość.

Nawyki żywieniowe

Samo zaopatrzenie lodówki w wymienione wyżej produkty, a pozbycie się nieodpowiednich nie zapewni sukcesu misji. Potrzebna też skupić się na nawykach żywieniowych. W dzisiejszych czasach często spożywa się posiłki szybko, bez chwili wytchnienia, pomiędzy jednym a drugim wyjątkowo ważnym obowiązkiem zawodowym czy domowym, nie ma się więc co dziwić, że coraz częściej będą nas dotyczyć wszelkiego rodzaju dolegliwości zdrowotne.
Aby temu zapobiec, trzeba dostosować się do określonych i sprawdzonych już zasad.

  1. Po pierwsze, lepiej jest spożywać więcej mniejszych posiłków i częściej w ciągu dnia niż tylko kilka razy, za to potężną ilość. Wskazane jest zatem spożywanie posiłków 5-6 razy w ciągu dnia, a ostatni posiłek powinien być zjedzony najpóźniej trzy godziny przed snem.
  2. Po drugie, posiłki powinny być spożywane powoli. Dzięki temu każdy kęs zostanie przeżuty dokładnie.
  3. Po trzecie, odradza się przechodzenie do pozycji leżącej od razu po posiłku. Jak wspominano wyżej, pozycja leżąca wspomaga przedostawanie się treści żołądkowej z powrotem do przełyku.
  4. Po czwarte, potrawy powinny być gotowane, duszone lub smażone bez użycia tłuszczu.
  5. Po piąte, nie wolno przesadzać z jedzeniem, ponieważ zbyt duża masa ciała to jedna z podstawowych przyczyn występowania refluksu żołądkowo-przełykowego.
    Wspominany wyżej alkohol jest niemile widziany, ale za to palenie papierosów jest zakazane zupełnie.

Inne wskazówki

W trakcie borykania się z tą przykrą dolegliwością zaleca się także przyjmowanie odpowiedniej pozycji podczas snu. Głowę i tułów należy ułożyć wyżej, przez co zmniejszy się możliwość wystąpienia nieprzyjemności w nocy. Luźna odzież i niezbyt mocno zapięte paski u spodni to też przyjaciele chorych na refluks – pozwalają one na swobodę ruchów i nie krępują.

Na zakończenie

Wspólnie doszliśmy już do wniosku, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Nawet jeśli wydaje ci się nudne słuchanie o potrzebie zdrowego trybu życia, odpowiedniego odżywiania się i innych tego typu banalnych, jakby się wydawało, rzeczy, to pamiętaj, że im więcej włożysz wysiłku w zadbanie o własne zdrowie, tym lepiej dla ciebie. To od ciebie zależy, jak długo będziesz cieszył się dobrym zdrowiem i czy aktywnie spędzisz swoje życie.
Aby cieszyć się widokami z góry, trzeba na nią wejść. Podziwianie widoków na zdjęciu to nie to samo, dlatego startuj! W wyścigu o własne zdrowie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *